BN DeStem

BN DeStem 2015

Johan Hesemans kijkt door de ogen van vaste klanten naar nieuwe collecties. Foto Jan Stads

 

ALTIJD OOG VOOR VERZAMELAARS

Ze zijn er nog: écht speciaalzaken van ondernemers die niet raken uitgepraat over hun product. Zoals Johan Hesemans, de winkel in hartje Breda waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Door Martijn Schraven

WIE Johan Hesemans

WAT Hesemans, speelgoed en interieurdecoratie

WAAR Houtmarkt 7, Breda

WEBSITE www.hesemans.nl

 

Zeg Hesemans en elke Bredanaar kan vertellen over welke winkel je liet hebt. Die zaak aan de Houtmarkt met de manshoge beer in uniform naast de entree. Verder valt de winkel in het centrum van Breda op vanwege zijn eenvoud tussen alle ketens die in de loop der jaren het straatbeeld in de binnenstad hebben overgenomen. Wie voor de etalage van Hesemans staat, wordt als het ware decennia teruggeworpen in de tijd. Geen schreeuwende neonverlichting, geen kleurrijke plakletters op de winkelruiten. Hesemans is Hesemans; een winkel waar verzamelaars terechtkunnen en waar liefhebbers van tijdloze merken hun hart kunnen ophalen.

Drie generaties

Het is 1870 als Adrianus Biermans een speciaalzaak in kinderspeelgoed en huishoudelijke artikelen opent. Na drie generaties Biermans neemt de grootvader van Johan Hesemans in 1943 de winkel over. „En sinds 2003 ben ik alweer de derde generatie Hesemans in de zaak,” vertelt Johan. „Maar ik doe liet niet alleen, mijn ouders zijn hier nog bijna dagelijks.” Martien (73) en

Maria (72) Hesemans nemen af en toe een dag vrij, maar thuiszitten past ze niet. „Het is hier vaak een gezellige boel,” reageert Maria. Vanwege toenemende concurrentie is het grootste deel van de huishoudelijke artikelen uit de schappen verdwenen. Die ruimte in de winkel is ingenomen door liet groeiende assortiment speelgoed en interieurdecoraties. Wanden vol doosjes niet modelauto’s, van klein tot groot. Vitrinekasten vol poppenhuisineubels. Porselein, aardewerk, glaswerk en tin. Pluche beren van Steiff, de bijna levensechte poppen van Annette Himstedt, mozaïeken beeldjes van Barcino Designs; Hesemans biedt een bonte verzameling verzamelingen. Echt speelgoed kun je de poppen, beren of modelauto’s die soms honderden euro’s per stuk kosten bijna niet meer noemen…Kwaliteit vind ik belangrijk, maar klanten moeten  hier ook binnen kunnen lopen voor een kleinigheidje van hooguit 10 euro. Daar let ik wel op.” Omdat Johan tussen de producten is opgegroeid, kent hij alle merken en weet hij precies wanneer een fabrikant niet een nieuwe serie op de markt komt. De ene klant zoekt iets moois voor op de kast, een ander vindt bij Hesemans dat ene onder deel van zijn collectie waarnaar hij al zo lang zoekt. Johan kent zijn klanten en hun wensen. Wanneer hij een beurs bezoekt, kijkt hij altijd uit naar voorwerpen waarmee hij een vaste klant kan verblijden. „Als ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het bij iemand past, neem ik het mee of ik maak er een foto van. Dan kan ik het later nabestellen.” Om de zoveel tijd laat hij producten in gelimiteerde aantallen maken. Zoals een stoffen pimpelmees dat hij heeft laten maken ter ere van het 145-jarig bestaan van de winkel afgelopen oktober. „Bijzonder voor de verzamelaar en leuk voor onszelf.”

 

“Klanten moeten ook kunnen binnenlopen voor een kleinigheidje van hooguit 10 euro, Daar let ik wel op”