Hesemans Tours Recensie Käthe Kruse

hesemans-tours-transparant

Reisverslag busreis “Hesemans Tours”

Het langverwachte reisje naar Käthe Kruse in Donauworth
door Hesemans Breda, waar we zo naar uitkeken.

In mei 2000 vatte Maria Hesemans het idee op om een reisje te organiseren voor de klanten, met als doel te laten zien hoe de poppen gemaakt worden. Voor de echte poppenliefhebbers… Na wat wikken en wegen is er besloten om naar Käthe Kruse te gaan. En dat was op 6 oktober 2002.

Op zondag 6 oktober stapten in Dordrecht de eerste mensen in de bus. Daarna stapte in Breda de rest van de mensen op.Velen waren nog een beetje slaperig, maar de stemming was ontspannen. Een gezellig gekwek en onze Agnes neemt foto’s.

De eerste koffie pauze was in Sevenum om ongeveer half tien. De reis ging verder en Maria en.Miranda maakten met iedereen een gezellig praatje. Onderweg hadden we mooi uitzicht, het regende wel maar dat mocht de pret niet drukken.We hebben met de bus een klein ommetje door het Rijndal gemaakt. We konden daar niet verder in verband met het gewicht van de bus, dus weer terug naar de grote weg. We hebben een flink stuk gereden, met nog enkele pauzes en uiteindelijk en kwamen we om 8 uur bij het Hotel in Wemding aan. Daar werden we vriendelijk welkom geheten. De kamers zagen er goed uit, het diner was prima en het was erg gezellig. Na wat mededelingen voor de andere dag gingen we doodmoe naar bed.

Maandag 7 oktober werden we s’morgens bijtijds wakker gebeld. Het was een stralende dag, de zon scheen en we waren van plan de dag goed te besteden. Na het ontbijt gingen we in de bus naar de Käthe Kruse fabriek. We werden hartelijk ontvangen, en maakten buiten een groepsfoto voor in het album.

We kregen een rondleiding van een ervaren medewerkster. We begonnen in de stanskamer, daar werden de lijfjes van de poppen gestanst. Er werden daar vier verschillende poppen gemaakt in verschillende maten. De volgende was het atelier, waar de poppenkleding ontworpen wordt. Deze kleding wordt thuis bij de naaisters gemaakt. De kamer daarna was de reparatiekamer, waar per jaar ongeveer 1200 poppen gerepareerd worden, veelal oudere poppen. In de schilderkamer wordt vorm gegeven aan het gezicht van de pop. Ogen en neus en mond worden geschilderd met olieverf. In deze kamer worden ook poppen gerepareerd.

In de laatste kamer worden de poppen aangekleed. Alles wat door de naaisters wordt gemaakt wordt goed gecontroleerd. De kleding wordt merendeels met de hand gemaakt. Alle kleding wordt gestreken. Vervolgens worden de pruiken, in verschillende kleuren, op de pop gezet. Het haar wordt gekapt met oude hulpmiddelen. Tenslotte nog een laatste controle, alles wordt goed nagekeken voordat de pop in de doos gaat.

Een aparte categorie poppen zijn de poppen die gevuld zijn met rendierhaar. Het stoppen en in elkaar zetten van deze poppen is erg zwaar werk.

De mensen genoten van de rondleiding en vonden het erg interessant. Hierna was er tijd om iets te drinken en eventueel iets te kopen…. maar geen verplichting.. Om half één gingen we met z’n allen uitgebreid lunchen in de Käthe Kruse stube in Donauwörth.

Na de lunch gingen we naar het Käthe Kruse museum, waar we een rondleiding kregen, erg interessant. Tenslotte bezochten we een kloosterkerk en was er gelegenheid om even wat van het stadje te zien.
In het hotel werden ’s avonds na het diner de aankopen uit de Käthe Kruse fabriek overhandigd, het was net sinterklaasavond . Door de medewerkster van de fabriek werd nog een verhaal voorgelezen. Later op die avond werd er nog een liedje ingestudeerd; “we hebben een clubje opgericht, voor mensen met een vrolijk gezicht, dus kom erbij, dus kom erbij.” Er werd van alles gerijmd op dat liedje en het was enorm gezellig.

De volgende morgen moesten we al weer vroeg op en zaten we om half acht aan het ontbijt. Het was weer een stralende dag en we gingen naar Neurenberg, de speelgoedstad. Als eerste naar het speelgoedmuseum erg interessant. Na een bezoek aan de vier verdiepingen van dit museum, hadden we veel informatie over de geschiedenis van het speelgoed. De middag was vrij te besteden en dat is leuk in een bezienswaardige stad met stadswallen en mooie fonteinen. Maar je kon ook lekker gaan winkelen. Om half vijf gingen we weer terug naar het hotel voor het laatste gezellige diner. Het was weer een geslaagde dag.
Woensdag 9 oktober moesten we al vroeg uit de veren, we zaten om kwart voor zeven aan het ontbijt en half acht stapten we in de bus voor de terugreis. Alles ging perfect. We hadden stralend weer en de chauffeur nam een route langs de “Romantische Strasze”. Het was gezellig in de bus, er waren wat dames die zaten te breien en er werd gezellig gekwekt. Onderweg enkele pauzes voor koffie en lunch en om de benen te strekken en daarna hebben we in de bus nog een aantal filmpjes gezien over onder andere Käthe Kruse.

Net over de grens voorbij Venlo hebben we nog wat gegeten en daarna gingen we richting Breda en toen naar Dordrecht. Namens allen in de bus: Wij vonden het een geslaagd reisje met dank aan Maria Hesemans en Miranda en niet te vergeten onze chauffeur die geweldig heeft gereden. Het is voor herhaling vatbaar.
Nou nog eenmaal het refrein: We hebben een clubje opgericht, voor mensen met een vrolijk gezicht, dus kom erbij, dus kom erbij.