Steiff Academy

Hesemans op de Steiff Academy

De dag begon op tijd. Om 09.00 werden we verwacht in de Steiff fabriek in Giengen. Hier werden we verwelkomd door de exportmanager van Steiff, Stefan Mühlenbein. De dag stond in het teken van STEIFF NU en de TOEKOMST. Hiervoor werd meteen teruggegrepen naar het verleden. De uitspraak van de oprichtster Margarete Steiff, van de bekende pluchefirma; “Voor kinderen is alleen het beste goed genoeg” staat vanaf nu volledig centraal. Deze dag kregen wij een kijkje achter de schermen en meteen les in warenkennis.

hesemans_steiff_fabriek_met_museum

Het programma begon met een presentatie over wat Steiff anders maakt dan andere merken. Vrijwel meteen ging het over de kwaliteit en veiligheid die beter is. Zij voldoen natuurlijk aan alle gestelde eisen zoals de ISO en LGA normen. Zij voldoen aan alle keurmerken van het veel strengere T.U.V. instituut voor personeel en hun product. Daarnaast gaan zij met een zelf opgelegde norm een grote stap verder zoals “Öko Tex-standard 100 Class one” en de 10 geboden voor een PUUR product;

1; Steiff vermijdt de verwerking van schadelijke stoffen in hun producten. Deze eisen zijn vrijwillig strenger dan de officiële wettelijke normen.

2; Steiff voorkomt de verwerking van materialen die allergische reacties kunnen veroorzaken.

3; Steiff gebruikt bij het kleuren van hun stoffen en de beschildering van hun producten géén schadelijke verfstoffen.

4; Steiff gebruikt alleen geselecteerde materialen van gerenommeerde bedrijven uit Duitsland en Europa. Dus waarvan de herkomst bekend is.

5; Steiff gebruikt voor zijn knuffeldieren en beren een pluisvrije oppervlaktestof van de hoogste kwaliteit.

6; Steiff gebruikt voor zijn knuffels en teddyberen alleen nieuwe en veilige materialen.

7; Steiff stelt aan de afwerking van naden en details hogere eisen dan die door internationale normen vereist zijn.

8; Steiff produceert zijn dieren en teddyberen volgens het principe van duurzaamheid. “Ze zijn gemaakt voor generaties”

9; Steiff staat voor de hoogste Hygiëne van zijn product; voor, tijdens en na de productie.

10; Steiff gebruikt onafhankelijke laboratoria en instituten om het Steiff hygiënevoorschrift te controleren.

Om dit te garanderen hebben zij verschillende toeleveringsbedrijven overgenomen om zo alles in de hand te houden. Vanaf 2010 zullen alle producten in Duitsland gemaakt worden en komen de grondstoffen alleen uit Europa.

Net na 10.00 uur was het tijd voor een wat luchtiger deel van het programma. We mochten een bezoek brengen aan het Steiff museum. Een ware belevenis voor de Steiff liefhebbers. Via een bewegend decor kwamen we in de leefwereld van Margarete Steiff terecht. Even leek het alsof ze er echt weer was. Met een enorme “lift” werden we langs de ‘historische werkplaats” van Margarete, het museum ingestuurd. Hier konden we lopend door een bewegend sprookjesachtig decor verder het museum in. Dit soort decors kennen we wel van onze beursbezoeken in Neurenberg maar zo aaneengeschakeld is toch indrukwekkend. Natuurlijk zijn ook vele oude artikelen en de geschiedenis te vinden in het museum. Aan het einde was een zaal met de productie van beren te zien. Medewerkers zijn daar gewoon aan het werk!

Terug gekomen was het weer aan de slag. Materiaalkennis! Voelen en bekijken van de vele verschillende stoffen. Hier leerden we ook dat Alpaca 30x duurder is dan de goedkoopste stof die ze gebruiken, Mohair/zijde is even kostbaar en Mohair is iets goedkoper. De Alpaca (lijkt qua uiterlijk op een Lama maar is het niet) kan maar eens in de twee jaar geschoren worden.

hesemans_steiff_stoffen_hekennen

Net na de middag toen we bij Steiff geluncht hadden brachten wij een bezoek aan het geboortehuis van Margarete Steiff. Het pas gerestaureerde huis is normaal niet toegankelijk. Het geeft een mooie indruk van haar leefomgeving.

Daarna gingen we de fabriek in. Het testlab was als eerste aan de beurt. Hier het testen van de trekkracht aan beide armen van één beer. Ver boven de wettelijke norm, met 4x de verplichte kracht, 284 Newton, bleef de Petsy beer toch heel! hesemans_steiff_sterkte_testDaarna werd de lichtechtheids test uitgelegd. Zelfs in combinatie met zuur van de handen mag de stof alleen binnen de norm verkleuren. Ook kwamen de toegestane optische witmakers aan bod. U kent het wel bij uw eigen kleding, onder een UV lamp licht uw kleding fel blauw op. Steiff gebruikt dit niet omdat dit in combinatie met zweet, vaak allergische reacties veroorzaakt. Natuurlijk ook de brandtest. Ja een hele mishandeling, de testen. Elk model uit de collectie wordt jaarlijks meerdere keren getest. Totaal meer dan 12000 extra tests! Wat Steiff als enige fabrikant heeft is een metaaldetector én een röntgenapparaat om te controleren of er geen voorwerpen in zijn achtergebleven in de dieren die er niet in thuis horen. Veiligheid voor alles!

hesemans_steiff_brandbaarheidstest

Natuurlijk mochten we ook bij het “vrolijkere” deel van de productie kijken. Van het ontwerp (helaas mogen we de collectie van 2010 niet verklappen) tot het indrukken van het bekende oormerk “Knopf im Ohr. En is dat knopje dan ook echt veilig? Ja, we hebben in het lab een speciaal apparaat gezien die stoffen test op scheurbaarheid. Maar ook het indrukken van de knop heeft een computergestuurde controle en de gegevens ervan worden nog jaren bewaard.

We eindigden in het magazijn van de studiodieren. Op ware grootte van konijnen, beren giraffen tot olifanten.

hesemans_steiff_studiodieren_magazijn

Het bovenstaande is voor verschillende mensen misschien een technisch verhaal. Toch hebben we ook een indruk gekregen van de zorg en liefde voor het vak. Het maken van een duurzaam, veilig maar vooral mooi vormgegeven dier dat vertrouwd is voor een kind waar het aan kan hechten, zonder zorgen, lief en leed kan delen. Voor de verzamelaars hebben de designers van Steiff vooral kunstwerkjes gecreëerd die een prominent plaatsje thuis verdienen.

Stefan Mühlenbein had ons tijdens de voorbereidingen van de Steiff Academy al benaderd en vroeg of wij toch wel zeker zouden komen als het door zou gaan. Hij gaf aan dat wij dezelfde visie hebben in onze zaak als Steiff. We verkopen graag mooie kwaliteitsproducten waar we achter staan. Juist daarom stelde hij onze aanwezigheid op prijs. Voor ons was het een hele eer te mogen deelnemen aan de Steiff Academy en we kijken er met veel plezier op terug.

(c) Maria en Johan Hesemans 12 oktober 2009