Biografie en Geschiedenis Ilse Wippler
Gevoelig en levensecht – Künstlerpoppen van Ilse Wippler
Eerlijk, helder en ongekunsteld: Ilse Wippler, Poppenkunstenares, 1933 “Misschien is ook een zeker egoisme de drijfveer en het doel van mijn creëren, om in de poppen het beperkte leven te overleven. Mijn modellen zijn de poging, de jeugdige uitdrukking van tere kinderzielen in de opgroeiende leeftijd weer te geven. Ilse Wippler had haar leven lang de wens kunstzinnig bezig te zijn. Als zelfstandig onderneemster echter kon zij naast haar werk haar creativiteit slechts beperkt uiten in het bakken en modelleren. De weinige vrije uren die zij had gebruikte zij voor schilderen en het meewerken in pottenbakkerijen. In 1957 bezocht zij als leerling de porseleinvakschool in Selb, maakte zich het vervaardigen van vormen eigen en nam teken- en schilderlessen. In buitenissige ontwerpen ontstonden toen vrolijke reliëffiguren en handbeschilderde bierpullen. Het werken met klei legde de basis voor de gedetailleerde en verfijnde techniek die voor de poppenkunstenares Ilse Wippler karakteristiek is. Bij het restaureren van antieke voorwerpen ontstond uit het hartstochtelijk verzamelen haar liefde voor poppen. Geduldig snuffelde zij in oude leerboeken en antiekwinkels en vroeg zij raad aan vakmensen. Zij ontdekte een bejaarde man die volgens oude recepten beenderlijm en oude bindmiddelen voor vulmiddel voor haar samenstelde. Zo ontstond een aanzienlijke verzameling porseleinen, celluloid en papiermaché poppen uit de jaren 1880-1930, waaraan Ilse Wipler in volhardend precisiewerk het oorspronkelijk uiterlijk teruggaf. De hartstochtelijk verzamelaarster rijdt nog steeds van rommelmarkt naar rommelmarkt en zoekt naar oude poppen die gerepareerd moeten worden. Na het restaureren volgde het opnieuw maken van antieke poppen met kant en klare vormen en lijven. Maar ook dat kon niet voldoen aan de kunstzinnige eisen van Ilse Wippler, zodat zij op aandringen van vrienden haar eerste eigen pop modelleerde. -Een fantasiegezicht nog, met compleet lijf, maar met mondgeblazen ogen en handgenaaide kleding uit echte antieke stoffen. Gemaakt met een zeer sprekend gezicht, gemodelleerde handen en voeten, borstplaat en stoffen lijf was de tweede pop reeds de kinderschoenen van het poppenmaken ontgroeid. Ze is nog steeds in bezit van de kunstenares. In privé cursussen gaf zij tenslotte in 1986/87 haar liefde voor poppen aan anderen door; ze gaf les in het maken van vormen, gieten van porselein, afwerken, bakken, schilderen en kleurbranden en het schilderen van gezichten. Inmiddels is haar huis een compleet atelier en het werken als poppenmaakster is haar leven. Tegenwoordig maakt Ilse Wippler haar poppen aan de hand van foto’s. Voor haar is het vooral de mond, waarin het karakter van het kind zich openbaart. Ze zoekt naar het unieke en is er van bezeten, met haar werk het gevoelige wezen van een kind te doorgronden en aan anderen duidelijk te maken. De eenmalig door autodidact Ilse Wippler gemaakte porseleinen poppen getuigen van haar grote ambachtelijke en kunstzinnige vermogens. Deze originelen worden exclusief door Sigikid als waardevolle Künstlerpoppen in vinyl gemaakt – laag gelimiteerd en liefdevol met de hand gemaakt.
© Hesemans Breda 1993